تشخیص سرطان سینه در منزل

تشخیص سرطان پستان

سرطان سینه یکی از شایع ترین سرطان ها در بین بانوان است. این سرطان به لحاظ درمانی بسیاری از بانوان را با چالش های مختلفی مواجه خواهد کرد. تشخیص دیرهنگام این سرطان موجب می شود علائم آن شدت گرفته و مسیر درمانی برای برخی با مشکلات عدیده ای همراه باشد.

بنابراین توجه به معاینات سالیانه در بانوان و انجام معاینات لازم در بانوانی که دارای سابقه خانوداگی ابتلا به این سرطان هستند بسیار ضروری است. اما گروهی از بانوان که دارای سابقه خانوادگی نیستند و به علت سن کم نمی خواهند در معرض آسیب های آزمایشی تشخیص سرطان سینه قرار گیرند، خواستار فراگیری انجام معاینات لازم در منزل هستند.

در این نوشتار بر آن شدیم تا ضمن توضیحی مختصر در باب این سرطان فراگیر، در مورد نحوه انجام تشخیص سرطان سینه در منزل مطالبی را در اختیارتان قرار دهیم؛

علائم سرطان سینه - دکتر طاهره هاشم

به طور کلی آنچه سرطان سینه معرفی می شود تشکیل توده های سلولی خوش خیم یا بد خیم در بافت سینه، زیر بغل و نواحی اطراف آن است.

سلول های سرطانی به علت تکثیر غیر طبیعی ایجاد شده و می تواند موجب تشکیل توده در بدن شود. در سرطان سینه این اختلال تکثیری در نواحی سینه و اطراف آن خواهد بود. خوش خیم بودن و یا بدخیم بودن این توده ها را از توقف تکثیر سلولی شناسایی می کنند. به طوری که اگر تکثیر سلولی در زمانی متوقف شود به آن توده سرطانی خوش خیم گفته می شود و اگر این توده دائما در حال رشد و گسترش باشد به آن توده سرطانی بدخیم گفته خواهد شد.

خودآزمایی سینه به چه شکل است؟

قبل از پرداختن به این مسئله لازم است بدانید که در صورت مشاهده علائم باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید که درمان سریع در این بیماری می تواند فرد را از بروز علائم شدید تر و وارد شدن سرطان به مرحله پیشرفته مصون دارد.

سرطان پستان در مردان

اما خودآزمایی سینه به معنای معاینه فردی سینه و اطمینان از نبودن بافت غیر طبیعی و یا توده ای قابل لمس است.

• برای انجام معاینه سینه و اطمینان از سلامت ان لازم است این معاینه را تا 3 الی 5 روز ادامه دهید. در این آزمایش لازم است فرد به شکل درازکش و یا ایستاده قرار گیرد. اما به طور کلی حالت درازکش می تواند به علت باز شدن بافت سینه، فرد را در این آزمایش بیشتر کمک کند.
  • در مرحله ابتدایی لازم است ظاهر سینه را با دقت نظاره کنید. برای این کار باید مقابل آینه بایستید و دستان خود را روی باسن قرار داده و شانه ها را در خطی مستقیم قرار دهید. در این حالت می تواند عدم تقارن، فرورفتگی و شکل عمومی سینه را مورد ارزیابی قرار دهید.
  • در مرحله بعد برای بررسی نوک پستان دقت کنید که هیچ گونه ترشحی از آن خارج نمی شود. بانوانی که دارای کودک شیرخوار نیستند در صورت مشاهده ترشح از سینه باید به سرعت به پزشک مراجعه کنند.
  • در ادامه بار دیگر اندازه و حجم سینه ها را با دقت با یکدیگر مقایسه کنید.
  • برای بررسی وجود توده در سینه لازم است دست موافق سینه را پشت سر گذاشته و با دست مخالف به شکل دایره وارد سینه را لمس کنید تا از نبود توده مطئمن شوید.
  • برای اطمینان بیشتر می تواند مرکز سینه را فشار دهید، اگر به سرعت به حالت قبل برگشت نشان دهنده عدم وجود توده خواهد بود.
  • به یاد داشته باشید که احتمال اینکه توده در ناحیه زیر بغل تشکیل شده باشد نیز وجود دارد، بنابراین هنگام معاینه این ناحیه را نیز در نظر بگیرید.

معاینه سینه در حالت خوابیده

همانطور که اشاره شد در این روش به دلیل گسترده شدن حجم سینه انجام آزمایش آسان تر خواهد بود.

در این روش لازم است بالشتی را زیر سر قرار داده و دراز بکشید. سپس یکی از دستان را زیر سر قرار داده تا بافت سینه به خوبی قابل لمس باشد. در ادامه می توانید  تمامی مراحل بالا را در این روش نیز انجام دهید.

تشخیص سرطان سینه در منزل

تشخیص سرطان سینه

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

با توجه به دستورات بالا اگر با موارد زیر مواجه شدید باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید:

• وجود برجستگی و یا برآمدگی در ناحیه زیر بغل
  • تغییر شکل سینه و یا تفاوت آن با سینه مقابل
  • سفت بودن بخشی از سینه
  • برآمدگی، چروک شدن و یا فرورفتگی بخشی از سینه
  • تغییرات غیر طبیعی در نوک سینه
  • قرمزی تورم و یا احساس درد در بخش هایی از سینه
  • بروز خارش و یا زخم در سینه
  • خارج شدن ترشحات از سینه
  • تغییر شکل پوست سینه به شکل پوست پرتغال
پیشگیری از انواع سرطان

چه زمانی می توان این آزمایش را انجام داد؟

سن 20 سالگی به بعد برای انجام این آزمایشات مناسب است. در این بازه سنی اغلب متخصصین انجام سی تی اسکن و یا ماموگرافی را توصیه نخواهند کرد؛ مگر اینکه فرد دارای سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان سینه باشد. بنابراین افرادی که دارای این سابقه نیستند، می توانند با انجام معاینه سینه در خانه از عدم وجود توده در سینه اطمینان حاصل کنند.

برای این آزمایش بهترین زمان روز آخر دوره قاعدگی خواهد بود. مادران شیرده نیز می توانند پس از پایان شیردهی انجام این آزمایشات را شروع کنند.

جهت دریافت مشاوره از دکتر طاهره هاشم متخصص جراح عمومی درهمدان در زمینه تشخیص سرطان پستان، می توانید با شماره (081) 32513540 – 32517545 تماس حاصل نمایید. اینستاگرام

کلام آخر

گفتنی است که توده های سینه از هر 10 عدد 9 عددغیر سرطانی هستند. بنابراین اگر در این معاینات با توده ای برخورد کردید احساس نگرانی نکنید. تنها کاری که لازم است انجام دهید مراجعه به بهترین جراح سینه و انجام معاینه توسط وی است. اگر متخصص نیز وجود توده را تائید کند با انجام آزمایشات لازم می توان به تشخیص قطعی دست یافت. نکته مهم در این زمینه تشخیص زود هنگام است که شما باید در مراجعه به متخصص تعلل نکنید.