سرطان سینه خوش خیم

بعد از سرطان پوست، سرطان سینه که هم در آقایان و هم در خانمها رخ می دهد از شایعترین سرطان ها و يکي از علل اصلي مرگ زنان در دوره‌ی سني 65-35 سال مي باشد. اما نگران نباشید! امروزه پیشرفت علم پزشکی به تشخیص و درمان سرطان سینه کمک کرده است و تعداد مرگ و میرهای مرتبط با این بیماری به طور پیوسته در حال کاهش است که بیشتر به دلیل عواملی مانند تشخیص زودرس، رویکرد شخصی بیمار برای درمان و درک بهتر این بیماری است. بله، تشخیص بیماری در درمان سرطان سینه بسیار حائز اهمیت است. در حقیقت، سرطان سینه خوش خیم یا همان توده های خوش خیم در پستان بسیار شایع هستند (حتی از سرطان پستان شایع تر است). به همین دلیل تشخیص به موقع می تواند مانع از بروز سرطان پستان در صورت وجود توده های خوش خیم شود.

علائم و نشانه های سرطان سینه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• وجود توده یا ضخیم شدن سینه که با بافت اطراف آن تفاوت دارد
  • تغییر اندازه یا شکل پستان
  • تغییرات در پوست نوک پستان مانند کمرنگی
  • پوسته پوسته شدن قسمت رنگی پوست اطراف نوک پستان (آئولا) یا پوست پستان
  • قرمزی یا التهاب بر پوست روی پستان به شکلی بافت سینه به شکل پوست پرتقال در آمده باشد
  • درد یا توده ای که بعد از عادت ماهانه از بین نرود
  • بزرگ شدن توده‌های غدد لنفاوی زیر بغل
  • بزرگ شدن یکی از سینه ها
  • تورم یا توده در اطراف استخوان ترقوه یا زیر بازو‌ها

توده‌ی سفت با گوشه‌های نا منظم احتمال بیشتری دارد که توده‌ای سرطانی باشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

اگر متوجه یک توده یا تغییر دیگری در پستان خود شدید (حتی اگر نتایج ماموگرافی اخیر شما طبیعی باشد) سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

جهت دریافت مشاوره از دکتر طاهره هاشم متخصص جراح عمومی درهمدان می توانید با شماره (081) 32513540 – 32517545 تماس حاصل نمایید. اینستاگرام

سرطان سینه چگونه رخ می دهد؟

سرطان سینه هنگامی رخ می دهد که برخی از سلول های پستان شروع به رشد غیر طبیعی می کنند. سلول های سرطانی با سرعت بیشتری نسبت به سلولهای سالم تقسیم و انباشت می شوند و باعث به وجود آمدن یک توده می شوند. سلول ها ممکن است از پستان به غدد لنفاوی یا سایر قسمت های بدن گسترش یابند. به عبارتی متاستاز شوند؛ یعنی به دلیل خاصیت تهاجمی بالای سلول‌های سرطانی ‌با حمله به ارگان‌های مجاور سبب اختلال عملکرد آنها نیز گردد.
سرطان پستان ممکن است با سلول هایی در مجاری تولید کننده شیر، بافت غده ای به نام لوبول ها (سرطان لوبولار تهاجمی) یا سایر سلول ها و بافت درون پستان نیز شروع شود.
محققان عوامل هورمونی، سبک زندگی و محیطی را شناسایی کرده اند که ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد. اما هنوز مشخص نیست که چرا برخی از افراد که هیچ عامل تهدید کننده ای ندارند مبتلا به سرطان می شوند. به طور کلی این احتمال وجود دارد که سرطان پستان در اثر تعامل پیچیده عوامل ژنتیکی و محیط شما ایجاد شود.

نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان

توده های خوش خیم (غیر سرطانی)

توده های خوش خیم (غیر سرطانی) پستان، رشد غیرمعمول یا سایر تغییرات در بافت پستان است که سرطان نیست.
ابتلا به بیماری خوش خیم پستان می تواند در ابتدا ترسناک باشد زیرا علائم آن اغلب مانند سرطان پستان است. ممکن است شما یا پزشکتان متوجه وجود یک توده یا تورم در پستان تان شوید یا ترشحات نوک سینه را مشاهده کنید، یا ممکن است پاسخ ماموگرافی شما مشکوک باشد و نیاز به آزمایش بیشتر داشته باشد.
هرگونه تغییر غیر طبیعی پستان می تواند نشانه سرطان باشد و باید بررسی شود. با این حال، بسیاری از تغییرات هم خوش خیم به نظر می رسد.

اگرچه توده های خوش خیم پستان سرطانی نیستند، ولی برخی از آن ها می توانند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهند. متخصصان توده های خوش خیم را اغلب با توجه به اینکه خطر سرطان سینه را افزایش می دهد، به سه دسته تقسیم می کنند:

• بدون افزایش خطر
  • افزایش اندک خطر
  • افزایش متوسط ​​خطر

در شرایط “بدون افزایش خطر” و “افزایش اندک” ابتلا به سرطان پستان، معمولاً غربالگری پستان کفایت می کند. ولی برای شرایطی که “افزایش متوسط” در خطر ابتلا به سرطان پستان وجود دارد، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که غربالگری های مکرر را با انجام ماموگرافی و یا سایر آزمایش های تصویربرداری مانند سونوگرافی یا MRI انجام دهید. او همچنین ممکن است روش هایی را برای کاهش خطر شما پیشنهاد کند. اگر دارای فاکتورهای خطر دیگری برای ابتلا به سرطان پستان باشید، مانند سابقه‌ی خانوادگی، این می تواند در برنامه‌ی شما تأثیر بگذارد.

تشخیص توده های خوش خیم سینه

آزمایشات و روش های مورد استفاده برای تشخیص وضعیت خوش خیم سینه، معمولاً مشابه آزمایشاتی است که برای تشخیص سرطان پستان استفاده می شود.

این رویه می تواند شامل موارد زیر باشد:

معاینه فیزیکی پستان و بررسی تاریخچه‌ی پزشکی: پزشک شما سینه ها را با توجه به محل یا مناطقی که یک توده یا تغییر غیرمعمول دیگری مشاهده می شود، مورد معاینه قرار می دهد. وی همچنین یک تاریخچه‌ی پزشکی کامل از جمله علائم فعلی و قبلی شما، سلامت عمومی پستان و هرگونه فاکتور خطر ابتلا به سرطان پستان را در اختیار شما قرار می دهد.

تصویربرداری: متداول ترین آزمایشات انجام ماموگرافی و معاینه اشعه ایکس است. همچنین اگر سایر آزمایش های تصویربرداری اطلاعات کافی را ارائه ندهند، ممکن است سونوگرافی و MRI  یا تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی انجام شود.
تجزیه و تحلیل ترشحات نوک پستان: اگر شما ترشح نوک پستان دارید، نمونه ای از آن تحت میکروسکوپ بررسی می شود. در بعضی موارد، ممکن است آزمایش های دیگری صورت گیرد تا علت آن مشخص شود.

بیوپسی یا بافت برداری: یک روش پزشکی است که شامل نمونه برداری از بافت بدن می شود تا بتوان آن را تحت یک میکروسکوپ بررسی کرد.

توده های خوش خیم و شایع به چند دسته تقسیم میشوند

• فیبرو آدنوم ها
  • کیست ها و بیماری فیبرو کیستیک پستان
  • توده های ناشی از التهاب و عفونت
  • نکروز چربی

فیبروآدنوم

فیبروآدنوم شايعترين تومور خوش خيم پستان است. بيشتر از بافت فيبروز تشكيل شده و سفت و لغزنده است. زماني كه قطر آن به ۲ تا ۳ سانتي متر برسد، رشدش متوقف ميشود. در طول زمان ممکن است این توده ها در سایز اولیه خود باقی بمانند و یا حتی کوچک تر شوند. اما احتمال بزرگ تر شدن سایز این توده ها در طول زمان (به ویژه در دوران شیر دهی و بارداری) وجود دارد. این توده ها که بدون درد و متحرک هستند، منجر به فرورفتگی پوست یا برگشت نوک پستان نمی شود. تا کنون راهی مطمئن و قطعی برای جلوگیری از بروز این نوع از توده های خوش خیم پستانی معرفی نشده است. در مواردی بر اساس سن بیمار، سایز توده، سرعت رشد توده و مشخصات رادیولوژیک آن لازم است توده از پستان خارج شود. البته تقریبا در تمام موارد لازم است حداقل با یکی از روش های نمونه برداری از ماهیت آن اطمینان حاصل کرد. در صورتی که جراحی انجام نشود و توده در پستان باقی بماند، انجام معاینات دوره ای مرتب توسط پزشک، و نیز بررسی های رادیولوژیک که معمولاً سونوگرافی است ولی می تواند در مواردی ماموگرافی و یا حتی ام-آر-آی (MRI) باشد برای پیگیری این توده ها لازم است.

آیا سرطان سینه کشنده است؟

کیست و بیماری فیبروکیستیک

اگر مبتلا به بیماری فیبروکیستیک پستان هستید، ممکن است توده در سینه ها ناشی از کیست (کیسه های پر از مایع) یا تورم لوبول سینه (غدد تولید شیر) باشد.
کیست هایی که سبب ایجاد سینه های فیبروکیستیک می شوند در حقیقت خوش خیم هستند و اندازه‌ی آن ها ممکن است تغییر کند.
علائم شایع سینه فیبروکیستیک کیست های پستانی متورم و دردناک قبل و در حین قاعدگی است و باعث ایجاد فشار و در نتیجه احساس پُری، درد مبهم، و افزایش حساسیت یا احساس سوزش می شود.کیست سینه قابل درمان می باشد و یک عارضه‌ی عادی است.

توده های ناشی از التهاب و عفونت

عفونتهاي سینه از دیگر مشكلات شايع اين عضو در بين زنان است. توده های التهابی (ماستیت) بر اثر عواملی نظیر عفونت ایجاد می شوند. التهاب ایجاد شده در بافت پستان سبب می شود توده یا سفت شدگی در سینه لمس شود و علائم فرورفتگی سینه همانند سرطان سینه را همراه دارد .
ماستیت در دوران شیردهی شایع تر است. عفونت پستان در مادران شیرده باعث احساس خستگی و بدحالی در آنها می شود که باعث عدم شیردهی مادر به نوزاد می شود، اما باید گفت که شیردهی به نوزاد در طی ماستیت مانعی ندارد.
از علل ماستیت دوران شیردهی میتوان به بسته شدن مجرای شیردر پستان و ورود باکتری به پستان
اشاره کرد.
در هر صورت مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی به دستور پزشک، معمولاً در درمان ماستیت موثرند و باعث بهبود بیماری در مدت زمان کوتاهی میشوند.

نکروز چربی

اغلب در سینه های بزرگ بر اثر وارد آمدن ضربه، به صورت توده ای بدون درد احساس می شود. این ضایعه نیاز به درمان خاصی ندارد و اغلب خود به خود از بین می رود اما بدلیل اینکه در بعضی موارد با سرطان بدخیم از نظر ظاهری فرقی ندارد، نیاز به نمونه برداری و خارج کردن دارد. باید توجه داشت هر توده ای که بعد از ضربه ایجاد می شود، نکروز چربی نیست. بنابراین توده هایی که بعد از ضربه کشف می شوند، باید تحت بررسی کامل قرار گیرند.

در نتیجه، اگر متوجه هر یک از علائمی که گفته شد یا هرگونه تغییری در شکل سینه شدید، برای انجام معاینه و تشخیص نوع توده ها سریعاً به پزشک جراح سینه مراجعه کنید. ممکن است پزشک شما تا زمان آماده شدن نتایج آزمایش نتواند اطلاعات زیادی به شما بدهد. می دانیم انتظار سخت است، اما به یاد داشته باشید که توده های خوش خیم از سرطان سینه شایع تر هستند.