سرطان پستان در مردان

در ابتدا بهتر است بدانید که سرطان سینه در مردان یک نوع بیماری بسیار نادری است که به ندرت در بافت سینه مردان شکل می گیرد. اگر چه این بیماری در زنان بسیار شایع است اما با این وجود احتمال بروز آن در مردان نیز وجود دارد. با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است محققین دریافته اند که این بیماری را اغلب در مردان مسن شایع تر است البته که ابتلا به سرطان در هر رده سنی امکان پذیر است. در ادامه این مقاله در مورد سرطان پستان در مردان بیشتر توضیح خواهیم داد تا با علم و آگاهی بیشتری نسبت به ان برخورد شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید:

علائم سرطان در مردان

علائم و نشانه های ابتلا به سرطان پستان در مردان شامل موارد زیر می باشد:

• تشکیل توده یا ضخیم شدن بافت پستان که از شایع ترین علامت ابتلا به سرطان سینه است.
  • ایجاد تغییراتی همچون قرمزی، لکه دار شدن و پوسته پوسته شدن در روی پوست پستان
  • ترشحاتی آبکی از نوک پستان
  • احساس درد در ناحیه نوک سینه
  • به داخل فرور فتن نوک سینه

نکته 1: چنانچه هر کدام از این علائم را چه به صورت خفیف و چه به صورت شدید مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید تا بررسی های لازمه صورت بگیرد.

نکته 2: سرطان سینه پیشرفته و حاد با درد در ناحیه سینه، استخوان ها و تورم در نواحی غدد لنفاوی آغاز می شود.

نکته 3: درشت شدن پستان در مردان نمی تواند به تنهایی نشانه ای از ابتلا به سرطان پستان باشد و متخصصین این حوزه درمانی از این عارضه تحت عنوان گاینکومستیا یاد می کنند که بنا به دلایلی همچون افزایش وزن و مصرف دارو های خاصی ایجاد شود.

ورزش و جلوگیری از سرطان

علت ابتلا مردان به سرطان سینه

طبق آخرین پژوهش های که انجام شده است تا کنون محققین به علت مشخصی از سرطان پستان در مردان دست نیافته اند و هم چنان تحقیقات در حال انجام است. البته که پزشکان تا حدودی می دانند سرطان پستان در مردان هنگامی اتفاق می افتد که سلول های مخرب با سرعت زیادی در بافت پستان تکثیر می شوند و با تجمع این سلول ها تومور های تشکیل می شوند و در نهایت در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع ممکن است به سایر نقاط بدن نیز متاستاز یا همان گسترش یابند.البته که ژن ها هم از مهم ترین عوامل دخیل در بروز بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان هستند.

چه عواملی خطر ابتلا به سرطان پستان در مردان را افزایش می دهد؟

1. افزایش سن خطر ابتلا به سرطان پستان در مردان را افزایش می دهد. زیرا اغلب سرطان پستان در مردان بیش از 60 سال مشاهده شده است.
  2. مصرف دارو های هورمونی
  3. داشتن سابقه خانوادگی
  4. ابتلا به نوعی سندروم ژنتیکی خاصی که در افراد بیش از یک نسخه کروموزم x متولد می شوند.
  5. افزایش بیش از حد وزن بدن

سرطان پستان در مردان چگونه تشخیص داده می شود؟

افرادی که با هر کدام از علائمی که در مباحث پیشین رو به رو شده اند به پزشک متخصص سرطان سینه مراجعه می کنند و طی معاینات اولیه فیزیکی برای ارزیابی دقیق به سراغ تشخیص های بالینی می روند و به کمک انواع آزمایش، بیوپسی، سونوگرافی و ماموگرافی به وجود توده یا سلول های سرطانی در داخل سینه مردان پی می برند.

لازم به ذکر است آن دسته از مردانی که در همان مراحل اولیه بیماری شان تشخیص داده می شود شانس درمان بیشتری نسبت به سایرین دارند پس چنانچه علائمی غیر عادی مشاهده کردید حتما به یک متخصص مراجعه کنید تا با تشخیص های به هنگام روند درمانی سریع آغاز شود.

راهکار های درمان سرطان سینه مردان

بدین ترتیب با کمک متخصصی متبحر در این زمینه همانطور که سرطان پستان در خانم ها با کمک روش های متعددی درمان می شود در مردان نیز امکان پذیر است. اما با یک تفاوت عمده که در درمان سرطان پستان در مردان، روش هورمون درمانی با شدت و سرعت بیشتری تاثیر می گذارد. به همین منظور برای درمان این عارضه در مردان بیشتر از روش هورمون درمانی کمک می گیرند.

نکته نهایی

چنانچه هر گونه سوال، پیشنهاد و نقدی در مورد این مقاله دارید می توانید در قسمت دیدگاه های وب سایت رسمی خانم دکتر طاهره هاشم مطرح کنید. هم چنین جهت برقراری ارتباط و دریافت مشاوره می توانید از راه های ارتباطی زیر اقدام نمایید:

صفحه اینستاگرام

شماره تلفن: 08132513540 _ 08132517545

منابع:

2 thoughts on “سرطان پستان در مردان

1. محمدرضا محمدیان - آگوست 25, 2020 در 4:08 ق.ظ

سلام خانم دکتر
    من یه پسر 14 ساله هستم و در سینه ی سمت راستم گلوله ایی احساس می کنم که وقتی فشارش می دهم درد می آید ولی سینه ی سمت چپم اینطور نیست بنظرتون سرطان دارم؟

• drhashem - آگوست 26, 2020 در 8:25 ق.ظ

سلام . لطفا یک سونوگرافی دقیق از هر دو طرف سینه توسط یک سونوگرافیست ماهر انجام دهید و بعد با گزارشی از سونوگرافی به یک جراح مربوط به سینه و پس از مشاهده معاینه تشخیصی در این باره صورت بگیرد. گاهی اوقات این علائم مربوط به ژنیکوماستی است حتی اگر در یک سینه باشد که از نظر دارویی و غذایی از شما سوالاتی می کند و نهایتا اگر ظاهر سینه نا مناسب است می توانید جراحی را به شما پیشنهاد بده.