عفونت پستان

عفونت سینه در دوران شیردهی، یکی از مخاطراتی است که دوران شیرین و زیبای شیردهی را دستخوش مشکلات بسیاری می کند. البته لازم به ذکر است که عفونت سینه که در اصطلاح ماستیت نیز نامیده می شود، منحصرا مربوط به زنانی که شیردهی از طریق پستان را انجام می دهند نیست و مردان نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

بر طبق آمارهای به دست آمده، ده درصد از مادران شیرده به عفونت یا ماستیت سینه در سه ماه اول شیردهی مبتلا می شوند. عفونت سینه در دوران شیردهی اغلب با درد و سوزش فراوان، قرمزی، التهاب و در برخی از موارد حتی تب و لرز و علائم شبه آنفولانزا نیز همراه می شود.

اما شایع ترین علامت آن تب و لرز و درد شدید است. در ادامه یادداشت علائم ماستیت سینه با جزئیات بیشتر شرح داده می شود.

علائم عفونت یا ماستیت سینه

* احساس درد در ناحیه پستان؛ این احساس درد معمولا در سه حالت ایجاد می شود. در نوع شدید آن احساس درد مداوم است. در برخی مواقع هنگام شیردهی درد و سوزش شدید در سینه احساس می شود و در اغلب اوقات، سینه های عفونی به محض لمس شدن دچار التهاب و درد خواهند شد.

* احساس داغی در سینه

* قرمزی و ورم غیرطبیعی در سینه؛ برخی اوقات ورم سینه به علت تجمع شیر در پستان اتفاق می افتد. اگر این ورم پس از شیردهی از بین نرفت جای نگرانی دارد.

* خروج ترشحات غیرعادی از نوک پستان

* احساس خستگی مزمن و کوفتگی بی علت در بدن

* تب ولرز؛ لرزهایی که بر اثر عفونت سینه در بدن ایجاد می شوند، گاهی منجر به لرزیدن شدید در کل بدن خواهد شد. تب هایی که بر اثر ماستیت سینه، احساس می شوند عموما حالت مزمن دارند و ممکن است علائمشان حتی پس از گذشت 48 تا 72 ساعت نیز بهبود نیابد.

ماستیت

آبسه سینه چیست؟

نوع خطرناکتری از عفونت یا ماستیت سینه وجود دارد که آبسه سینه نامیده می شود.

آبسه در پستان، توده هایی دردناک و غیرسرطانی را به وجود می آورد که گاهی هنگام لمس شدن این احساس را در بیمار به وجود می آورد که توده ها در حال حرکت هستند. توده های آبسه علاوه بر متحرک بودن، تراکم پذیرنیز هستند.

علائم تب هایی که بر اثر عفونت های آبسه ای در پستان بروز پیدا می کنند، ممکن است پس از دو تا سه روز نیز بهبود نیابند.

از نوک پستان بیماران مبتلا به عفونت و آبسه سینه، غالبا چرک نیز ترشح خواهد شد.

دلایل عفونت یا ماستیت سینه در دوران بارداری

* تاخیر در شیردهی به نوزاد:

تجمع شیردر پستان و تخلیه نشدن آن، یکی از عمده ترین دلایل ابتلا به عفونت سینه در دوران بارداری است. به این علت که هنگام بارداری، بدن مادر به سرعت در حال تولید شیر است اما اگر این شیر در سینه مادر باقی بماند، مجاری خروج شیر در پستان دچار گرفتگی می شوند. پس بهتر است هر زمان که نوزادتان در خواست شیر داشت، سریعا مبادرت به شیردهی کنید و فاصله زمانی بین نوبت های شیردهی طولانی نباشد.

* عدم توانایی نوزاد در گرفتن نوک سینه مادر هنگام مکیدن شیر:

گاهی نیز نوزاد نمی تواند نوک پستان را در دهان بگیرد و شیرآن را خالی کند؛ همین مساله نیز باعث تراکم شیر و گرفتگی مجاری سینه خواهد شد و در نتیجه مادر دیگر نمی تواند به راحتی و با دراز کشیدن روی پهلو به نوزادش شیر دهد.

*شیردهی از طریق یک پستان

شیر دادن از طریق یکی از پستان ها نیز به همان علت تراکم شیر ممکن است باعث عفونت سینه در دوران بارداری شود.

*خوابیدن روی پستان ها در دوران شیردهی و یا استفاده از لباس زیر تنگ زنانه

*وجود ترک روی نوک سینه یا جراحت در هر ناحیه ای پستان

درمان ترشحات سینه

یک نکته مهم

زنانی که برای نخستین بار شیردهی از طریق پستان را انجام می دهند بیشتر از مادرانی که مشغول شیردهی به فرزند دوم یا سوم هستند در معرض ابتلا به ماستیت سینه قرار دارند.

در ادامه توضیحاتی از عفونت پستان در دوران شیردهی از خانم دکتر طاهره هاشم را مشاهده می کنید:

مواردی که خطر ابتلا به عفونت سینه را افزایش می دهند

اگر یک مادر شیرده مبتلا به کم خونی باشد و یا سابقه ابتلا به عفونت سینه را داشته باشد، بیشتر در معرض خطر ماستیت سینه قرار دارد.

البته پس از سه ماهگی نوزاد، روند شیردهی ریتم منظم تری پیدا می کند و در نتیجه خطر ابتلا به عفونت سینه به دلیل تراکم شیر در پستان، کاهش پیدا می کند.

در چه مواقعی مادر مبتلا به ماستیت سینه باید از شیردهی خودداری کند؟

*اگر علت عفونت سینه در دوران شیردهی، وجود زخم بر روی نواحی پستان و خصوصا نوک سینه باشد، به علت آنکه احتمال انتقال عفونت به نوزاد نیز وجود دارد باید از شیردهی خودداری کرد.

*در شرایطی که شیردهی برای مادر بسیار دشوار و دردناک باشد؛ به نحوی که فرآیند شیردهی به خوبی انجام نشود و شیر به جای مکیده شدن توسط نوزاد در پستان باقی بماند.

*اگر شدت عفونت سینه در دوران بارداری به حدی شدید باشد که بدحالی مادر منجر به بستری شدن وی در بیمارستان شود.

*برخی اوقات عفونت آبسه ای مادر در دوران شیردهی تنها از طریق جراحی درمان خواهد شد و درمان دارویی، مشکل را رفع نخواهد کرد. در این مواقع ممکن است شیردهی باعث ورود خون به درون شیر شود که برای نوزاد بسیار خطرناک است.

در پایان

باید گفت که عفونت سینه در دوران بارداری، مشکلی بسیار جدی است که در صورت عدم درمان مناسب و به موقع از طریق پزشک متخصص، هم برای مادر و هم برای نوزاد می تواند عواقب جدی و خطرناکی را در پی داشته باشد.

بهتر است در صورت بروز علائم اولیه ماستیت سینه در دوران شیردهی، برای حفظ سلامت مادر و نوزاد، هر چه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه و مراحل درمان را طبق نظر پزشک و آزمایشات انجام شده، آغاز کرد.

هیچ گاه برای درمان مشکل عفونت سینه در دوران شیردهی از درمان های خودسرانه و خانگی استفاده نکنید چرا که ممکن است موجب بروز مشکلات طولانی مدت و جدی تر شود.

ماستیت یا عفونت سینه در دوران شیردهی مساله ای شایع در میان زنان می باشد، و در صورت رعایت تمام تجویزها و درمان های پزشکی درمان قطعی خواهد شد.

دکتر طاهره هاشم متخصص جراح عمومی و فلوشیپ پستان، با بهره گیری از آخرین متد روز پزشکی، خدمات پزشکی را مطابق با آخرین یافته های علمی در زمینه عفونت، ماستیت و یا آبسه سینه ارائه خواهد داد و شما می توانید با درمان قطعی عفونت سینه در دوران شیردهی از سلامت خود و نوزاد دلبندتان اطمینان خاطر کسب نمایید.

راه های برقراری ارتباط:

صفحه اینستاگرام