علائم سرطان سینه بدخیم

درد شدید و حساس شدن سینه ها ممکن است باعث نگرانی در مورد وجود سرطان سینه در خانم ها شود. امروزه مهارت های پزشکی و بالا رفتن سطح آگاهی افراد از سرطان به پیشرفت هایی در زمینه تشخیص و درمان سرطان سینه کمک کرده و میزان بقای بیماران مبتلا به این نوع از سرطان افزایش یافته است. در نتیجه این عوامل تعداد مرگ و میرهای مرتبط با این بیماری به طور پیوسته رو به زوال است. آگاهی در مورد علائم سرطان سینه بدخیم می تواند عاملی مهم در درمان این بیماری باشد که در این نوشته به توضیحاتی در مورد آن می پردازیم. در ابتدا توضیحاتی در مورد سرطان سینه آورده ایم، با ما همراه باشید؛

سرطان سینه بدخیم

در صورت تشخیص تومور خوش خیم سرطان با استفاده از روش بیوپسی بر روی توده های مشکوک، پزشک متخصص ممکن است تصمیم بگیرد که تومور را در جای خود بگذارد. البته در صورت بروز ناراحتی، تحریک و فشار، احتمال دارد پزشک آن را برداشته و راحتی بیمار را بهبود ببخشد.
حال اگر تومور بدخیم باشد، افراد مبتلا به سرطان سینه یا شکل دیگری از سرطان هستند. تومورهای بدخیم می توانند تهاجمی باشند و ممکن است در سایر بافت های اطراف نیز گسترش یابند.

درد و حساسیت سینه

ما غالباً درد را با چیزی اشتباه مرتبط می کنیم، بنابراین وقتی خانم ها احساس سستی و درد در سینه دارند، غالباً آن را سرطان پستان فرض می کنند. با این حال، درد سینه به ندرت اولین علامت قابل توجه سرطان پستان است.
از نظر بالینی، درد در سینه نیز می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

• نوسان هورمون های ناشی از قاعدگی
  • استفاده از برخی قرص های ضد بارداری
  • برخی از درمان های ناباروری
  • سینه بند نا مناسب
  • کیست پستان
  • سینه های بزرگ، که ممکن است با درد گردن، شانه یا کمر همراه باشد
درمان سرطان سینه

علائم و نشانه های سرطان پستان

اگرچه وجود توده در سینه به طور معمول با سرطان پستان همراه است، اما بیشتر اوقات این گونه توده ها سرطان نیست.
علل عمده توده های خوش خیم پستان شامل موارد زیر است:

• عفونت پستان
  • بیماری پستان فیبروکیستیک
  • فایبروآدنوماها توده‌ های خوش ‌خیم در سینه ی خانم‌ ها
  • نکروز چربی

علائم اولیه سرطان پستان

علائم اولیه سرطان پستان شامل موارد زیر است:

• تغییر در شکل نوک پستان
  • درد پستان که بعد از دوره قاعدگی بعدی برطرف نمی شود
  • توده جدیدی که بعد از دوره ی قاعدگی بعدی از بین نمی رود
  • ترشح نوک سینه از یک پستان که شفاف، قرمز، قهوه ای یا زرد باشد
  • قرمزی غیر قابل توجیه، تورم، سوزش پوست، خارش یا بثورات پوستی روی پستان
  • تورم یا توده ای در اطراف ترقوه یا زیر بازو
  • توده ای که دارای لبه های نامنظم سخت باشد احتمالاً سرطانی است
علائم سرطان سینه - دکتر طاهره هاشم

داشتن یک یا چند مورد از این علائم لزوماً به معنای ابتلا به سرطان پستان نیست. به عنوان مثال ترشح نوک پستان همچنین می تواند در اثر عفونت ایجاد شود. در صورت تجربه هر یک از این علائم، برای ارزیابی کامل به پزشک متخصص مراجعه کنید.

غربالگری سرطان سینه

هنگامی که به پزشک متخصص با نگرانی در مورد درد سینه، حساسیت به لمس یا توده مراجعه می کنید، آزمایش های متداولی توسط او توصیه می شود، از جمله:

• معاینه ی فیزیکی
  • بررسی تاریخچه ی پزشکی
  • ماموگرافی
  • سونوگرافی
  • MRI
  • بیوپسی

انواع سرطان سینه

یکی از مبناهای دسته بندی سرطان سینه، بر اساس ذیل می باشد؛
سرطان سینه خوش خیم: سرطانی است که طی آن توده های خوش خیم قابلیت جا به جایی از محلی که در آن حضور دارند را نداشته و در اغلب موارد بی خطر هستند.
سرطان سینه تهاجمی: سرطانی است که در بافت های اطراف گسترش می یابد.

بافت آسیب دیده نوع سرطان را تعیین می کند:

سرطان سینه داکتال: در این نوع از سرطان سینه، تومور ابتدا در مجرای شیر شکل گرفته، سپس دیواره ‌ها را هدف قرار می ‌دهد و در نهایت به بافت سینه حمله می ‌کند. سرطان سینه داکتال، شایع ترین نوع سرطان سینه است.

سرطان لوبولار: این نوع از سرطان سینه، بسیار نادر است. در این حالت، سلول های سرطانی در نرمه‌ های کوچک و یا غدد شیر به وجود می ‌آیند و سپس به تمام بدن منتقل می‌شوند. ممکن است در این نوع از سرطان، بانوان به‌ جای احساس کردن توده ی سرطانی، حس کنند پوست سینه‌ شان ضخیم شده است. البته این احتمال وجود دارد که برخی بیماران ترکیبی از هر دو نوع علائم سرطان سینه را داشته باشند.

جهت دریافت مشاوره از دکتر طاهره هاشم متخصص جراح عمومی درهمدان می توانید با شماره (081) 32513540 – 32517545 تماس حاصل نمایید. اینستاگرام

علائم سرطان سینه تهاجمی

• بزرگ شدن یکی از سینه ها
  • تحلیل سطح سینه
  • تغییر در حالت و فاصله ی بین سینه ها
  • توده موجود یا افزایش ضخامت پوست در سینه که بزرگتر می شود و بعد از دوره ی قاعدگی از بین نرفته است
  • درد واژن
  • کاهش وزن غیر عمدی
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی در زیر بغل
  • رگ های قابل مشاهده روی پستان
  • احساس تغییر در ظاهر پوست و یا نوک سینه (فرورفتگی، چروکیدگی، پوست‌ پوست شدن و تورم)
  • سرخ شدن پوست سینه

کلام پایانی
سرطان پستان که در سلول های سینه شکل می گیرد، بعد از سرطان پوست، شایع ترین نوع سرطان در زنان تشخیص داده شده است. البته بهتر است بدانید که سرطان سینه در آقایان نیز می تواند رخ دهد اما در خانم ها شایع تر می باشد.
اگرچه سرطان پستان در مرحله اولیه علائمی را نشان نمی دهد، اما به خاطر داشته باشید که تشخیص به موقع، می تواند داستان سرطان پستان را به داستان بقای زندگی تبدیل کند.
مانند دیگر سرطان ها، تشخیص زودرس و درمان از عوامل اصلی تعیین نتیجه این بیماری می باشد. سرطان پستان به راحتی و در اولین مراحل تشخیص داده می شود.
مهم است که در مورد عوامل خطر و علائم هشدار دهنده سرطان سینه آگاه باشید و اگر توده ای در سینه دارید (حتی اگر آخرین ماموگرافی شما طبیعی بود)، به پزشک متخصص مراجعه کنید.