کیست سینه

بسیاری از خانم ها با مشاهده هرگونه توده یا کیست در سینه خود نگران و مضطرب می شوند و حتی از مراجعه به پزشک هراس دارند. اگر شما هم از آن دسته افراد هستید باید بگوییم که جای نگرانی نیست. بسیاری از توده ها در سینه سرطانی نبوده و خوش خیم هستند. اما این به معنای عدم پیگیری و مراجعه نکردن به پزشک نیست. با معاینه و مشاوره توسط پزشک متخصص می توان از بی خطر بودن آن ها مطمئن شد.
در این نوشته قصد داریم به موضوع علت به وجود آمدن کیست سینه، درمان و تشخیص آن بپردازیم. با ما همراه باشید؛

کیست سینه چیست؟

کیست پستان، کیسه های پر از مایعات درون پستان می باشند که معمولاً سرطانی نیستند (خوش خیم). تعداد کیست ها ممکن است یک یا بیشتر باشد و امکان وجود آن ها در هر دو سینه می باشد. کیست سینه نیازی به درمان ندارد، مگر اینکه کیست بزرگ و دردناک یا ناراحت کننده باشد. در این حالت، تخلیه مایعات از کیست سینه می تواند باعث کاهش علائم شود.
این توده ها اکثراً در زنان قبل از سن یائسگی، بین 35 تا 50 سال دیده می شود و همچنین می توانند در زنان یائسه ای که تحت هورمون درمانی قرار می گیرند، نیز رخ دهند.

درمان کیست سینه

علائم کیست سینه چیست؟

علائم و نشانه‌ های کیست سینه عبارتند از:
• وجود توده های گرد و یا بیضی شکل و متحرک با لبه های مجزا
• درد سینه یا حساسیت به لمس در ناحیه پستان
• تورم و درد سینه قبل از دوره قاعدگی (فیبروکیستیک)
• عفونت
اگرچه در خانم ها بسیار شایع تر است، اما مردان نیز می توانند دچار کیست پستان شوند.

درمان کیست سینه

چه عواملی باعث ایجاد کیست پستان می شود؟

سینه ها از سه جزء اصلی، لوبول ها (غدد تولید کننده شیر)، مجاری (لوله هایی که شیر را به نوک سینه منتقل می کنند) و بافت متصل که می تواند شامل چربی و نیز فیبروز باشد، تشکیل شده اند. کیست سینه در نتیجه تجمع مایع در داخل غدد سینه ایجاد می شود.
علت کیست سینه به طور دقیق مشخص نیست، اما کیست ممکن است به دلیل طبیعی تغییر در سطح هورمون استروژن، بافت سینه را تحریک کرده و منجر به بروز کیست سینه شود. احتمال ابتلا به کیست پستان در هر سنی وجود دارد، ولی در زنان بالای 35 سال رایج تر می باشد.
بعد از یائسگی (هنگامی که عادت ماهانه شما متوقف می شود)، با کاهش سطح استروژن، کیست ها معمولاً متوقف می شوند. زنانی که در سن یائسگی درمان جایگزینی با هورمون (HRT) دارند، ممکن است هنوز کیست سینه داشته باشند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در نزدیکی زمان سیکل ماهانه به دلیل بالا رفتن سطح هورمون ها در خون و حساس بودن سینه به این هورمون ها، سینه دچار تورم و سنگینی می شود و به دنبال آن دردناک خواهد شد.
این حالت در بعضی افراد به شکل خفیف و فقط چند روز قبل از عادت ماهانه شروع می شود و با آغاز این دوران کاملاٌ از بین خواهد رفت، اما در برخی افراد که به حالت شدید دچار این عارضه هستند ممکن است دوره طولانی تری سینه هایشان دردناک باشد تا جایی که در گروهی از این افراد فقط یک هفته بعد از پریود سینه ها بدون درد است و بعد از این دوران، دوباره سینه ها شروع به تورم می کند و دردناک می شود و در حدود 2 تا 3 هفته این درد طول می کشد تا عادت ماهیانه بعدی اتفاق بیفتد.
در بعضی از موارد ممکن است، خانم ها درد سینه را به طور همیشگی داشته باشند و این عارضه برای آن ها ناراحت کننده باشد. در صورت ابتلا به این شرایط باید به پزشک متخصص مراجعه کرد، در این هنگام پزشک موظف است که در ابتدا بیمار را تحت معاینه کامل قرار دهد و همچنین سونوگرافی و در صورت لزوم ماموگرافی درخواست کند تا مشخص شود آیا علاوه بر وجود کیست سینه، بیماری دیگر و یا توده ای در سینه وجود دارد یا خیر.

درمان ترشحات سینه

درمان کیست‌ سینه

کیست های پستان اکثراً خوش خیم هستند و احتیاج به درمان خاصی ندارند یا خود به خود از بین خواهند رفت. در مواردی که کیست ها بزرگ می شوند و باعث ناراحتی در افراد می شود، اقدام به تخلیه مایع درون آن ها می شود. برخی از درمان ها برای جلوگیری از بزرگ شدن و از بین رفتن کیست‌ ها شامل موارد زیر می‌باشد:

هورمون درمانی

استفاده از قرص‌های ضد بارداری برای تنظیم چرخه ی قاعدگی شما ممکن است به کاهش عود کیست ‌های پستان کمک کند. هورمون درمانی پس از یائسگی ممکن است به جلوگیری از کیست‌های پستان کمک کند.

ویتامین E

مصرف قرص های خوراکی ویتامین e به افرادی که دارای کیست پستان هستند، با دستور پزشک توصیه می شود.

جراحی

کیست‌هایی که بیش از 2 بار تخلیه و به فاصله کوتاهی عود کرده‌اند، معمولاً نیاز به جراحی دارند. البته این موارد بسیار نادر می باشند.

خلاصه
توصیه می شود در صورت مشاهده هرگونه تغییر در سینه ها، برای بررسی به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید، اما وحشت نکنید! بیشتر توده های پستان خوش خیم هستند، به این معنی که آن ها سرطانی نیستند.
همچنین بهتر است زنان در سنین 45 تا 54 سال که در معرض خطر متوسط سرطان پستان هستند، ماموگرافی سالانه انجام دهند. همچنین زنان با سنین کمتر که ریسک بالایی برای ابتلا به سرطان سینه دارند (مواردی که سابقه ی خانوادگی داشته اند)، هر سال یک ماموگرافی انجام دهند.