ماستیت

مقدمه

از جمله مهم ترین عارضه هایی که احتمال دارد برای زنان در دوره های مختلفی زندگی شان رخ دهد عفونت پستان یا همان ماستیت است.

زنان در دوران شیردهی و نیز در دوران غیر شیردهی نیز با این عارضه رو به رو می شوند و سبب می شود اختلالاتی در روند عادی زندگی آنان ایجاد گردد.

یکی از نکاتی که در زمینه عفونت پستان در دوران غیر شیر دهی مطرح می شود این است که عفونت در این دوران رابطه تنگاتنگی با مصرف سیگار دارد. در واقع این عارضه در زنان سیگاری بیشتر مشاهده شده است.

عفونت در دوران غیر شیردهی چیست؟

زنان متاهل و جوان در سنین جوانی و بعد از بلوغ  در اثر عوامل مختلفی با عارضه عفونت پستان روبرو می شوند.

البته این عفونت ها به دو بخش دسته بندی می شوند:

• عفونتی که در داخل بافت سینه و محیط آن ایجاد شده است: این نوع عفونت نسبت به سایر انواع عفونت احتمال وقوع کمتری دارد اما به هر روی زنانی هستند که به این نوع عفونت مبتلا می شوند.
  • عفونتی که در اطراف هاله سینه ایجاد شده است: این نوع عفونت شیوع بیشتری دارد و متوسط سن مبتلایان به این نوع عفونت 32 سال می باشد.

ماستیت در دوران غیر شیردهی چه نشانه های دارد؟

مهم ترین علائم و نشانه هایی که می توان برای عفونت پستان برشمرد موارد زیر می باشد:

• درد در نواحی مختلف سینه
  • حساس شدن نسبت به لمس کردن
  • متورم شدن سینه ها
  • قرمز شدن پوست سینه

چنانچه هر گونه علائمی غیر طبیعی در سینه های خود مشاهده کردید حتما در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید تا با تشخیصی به هنگام روند درمانی مناسبی نیز آغاز شود. این گونه می توانید از سلامتی خود محافظت کنید.

علائم ابتلا به عفونت پستان

قرمزی و التهاب یکی از علائم شایع در زنان مبتلا به ماستیت است.

عفونت پستان چگونه تشخیص داده می شود؟

روش های مختلفی وجود دارد که می تواند در تشخیص این بیماری در زنان کمک کننده باشد.

در واقع اولین گام تشخیص توجه به نشانه های این عارضه است (در بخش قبلی به ان ها اشاره کردیم.) و با معاینات بیشتر می توان تا حدودی به این عارضه پی برد.

از دیگر روش های تشخیص عفونت پستان ماموگرافی و سونوگرافی است که می تواند سایر مشکلات و بیماریهای مربوط به سینه را نیز مشخص کند.

در ماموگرافی و سونو گرافی با عکسبرداری از بخش های مختلف سینه می توانند تمامی نواحی داخلی سینه را مشاهده کنند و در نهایت با بررسی عکس ها بافت های غیر عادی را تشخیص دهند.

عفونت پستان چگونه تشخیص داده می شود؟

چگونگی تشخیص ابتلا به عفونت پستان

ماستیت زنان غیر شیرده چگونه درمان می شود؟

در مواردی که عفونت پستان به ایجاد آبسه منجر شده باشد هم آبسه را تخلیه می کنند و هم این که از انتی بیوتیک ها برای بهبود وضعیت عفونت کمک می گیرند.

اما اگر آبسه به وجود نیامده باشد می توانند برای درمان صرفا از انتی بیوتیک استفاده کنند.

به طور کلی انتی بیوتیک ها در درمان انواع عفونت های پستانی نقشی  اثر گذار دارد و روش درمانی غالب است.

نکاتی ضروری در زمینه عفونت پستان

• این عارضه از مهم ترین عارضه هایی است که در زنان در سن باروری (تقریبا از 18 تا 50 سال) احتمال بروز دارد.
  • مهم ترین مساله در درمان عفونت پستان این است که از پیشروی آن جلوگیری کنیم.
  • علیرغم این که امار ابتلای زنان به عفونت پستان نسبت به گذشته کاهش داشته است اما همچنان زنان با این عارضه درگیر هستند و باید مراقبت های لازم را داشته باشند.
  • در بسیاری از موارد زنان نسبت به درد ها و علائمی که در نواحی سینه شان رخ داده است بسیار غیر محتاط عمل می کنند و در بررسی ها ی بیشتر اهمال کاری می کنند.
  • مهم ترین نکته ای که باید در خاطر داشته باشید این است که به میزانی که روند تشخیص و درمان عفونت پستان زودتر تشخیص داده شود از پیچیدگی های روند درمان کاسته می شود و موفقیت درمان افزایش خواهد داشت.
  • از این رو بهتر است که هر چه سریع تر به بهترین متخصصین این حوزه مراجعه کنید تا روند درمان آغاز شود.
  • خوش بختانه بسیاری از متخصصین این حوزه درمانی می توانند در این مسیر کمک رسان خوبی باشند و بهترین اتفاقات را در مسیر درمان رقم بزنند.
  • سینه های سالم و ملتهب

تفاوتی میان پستان های سالم و مبتلا به عفونت

نکته نهایی

خانم های که دچار عفونت پستان و یا هر گونه بیماری های از این دست می شوند باید بیش از پیش مراقب سلامتی خود باشند و از بهترین متخصص و جراح کمک بگیرند تا نتیجه مناسبی را دریافت کنند. چرا که سرطان پستان در زنان به عنوان یکی از شایع ترین بیماری ها شناخته شده است.

درمان کیست سینه