اختلال دفع در بانوان

آیا تا به حال دچار یبوست شده اید؟ به خاطر ابتلا به یبوست از ابتلا به هموروئید بیم دارید؟ اگر شما تجربه اختلال مدفوع را دارید خواندن این مطلب را از دست ندهید:

اختلالات دفعی اگر چه نام ترس آور و خطرناکی را ندارند و شاید برای افراد تداعی کننده بیماری سختی نباشند، اما اگر یک بار آن را تجربه کرده باشید و یا دست کم در اطرافیان شاهد ابتلا به این بیماری باشید تازه متوجه دردناکی آن خواهید شد.

اختلالات دفعی را اغلب ما برای چندین بار در زندگی به صورت خفیف تجربه کرده ایم، اما افرادی هستند که تمام زندگی شان درگیر این بیماری است. به طوری که  آرامش زندگی شان را تحت الشعاع خود قرار داده است.

در ادامه توضیحات درباره اختلالت دفعی و درمان آن رامی خوانید:

اختلال دفعی چیست؟

شاید اولین اختلال دفعی که به ذهن متواتر می شود یبوست باشد . این اختلال اغلب در زنان و بیشتر در زنان مسن دیده می شود. یبوست می تواند با نشانه کم شدن دفعات مدفوع در هفته همراه باشد.

اما یبوست تنها اختلال دفعی نیست. ناتوانی در کنترل مدفوع نیز، نوعی اختلال دفعی به حساب می آید که در آن افراد از کنترل مدفوع خود عاجز هستند. این بیماری به علت عدم حرکت در افراد مسن، زایمان طبیعی و پاره شدن عضله محل مدفوع و در نهایت عدم کنترل آن ایجاد می شود.

علت های اختلال دفع مدفوع

بیشترین علت را در این زمینه می توان به بارداری، اختلالت غدد درون ریز، دیابت و تیروئید کم کار دانست.

اما دیگر دلایل این اختلالا عبارت اند از :

بیماری های عصبی نظیر: بیماری های روده، سکته مغزی، ام اس و پارکینسون

برخی علل یبوست مربوط به دارو هایی است که افراد استفاده می کنند مثل دارو های ضد افسردگی و داروی بیماری های معده

تاثیر فعالیت فیزیکی بر عضلات کف لگنی

گاهی نیز علت یبوست مشکل در اندام های داخلی است مانند: هموروئید، چسبندگی در ناحیه روده، افتادگی لگن و … .

جهت دریافت مشاوره از دکتر طاهره هاشم متخصص جراح عمومی درهمدان می توانید با شماره  (081) 32513540 – 32517545  تماس حاصل نمایید. اینستاگرام

درمان اختلالات دفعی

علت اغلب اختلالات دفعی داشتن سبک زندگی نامناسب است. استفاده از مواد غذایی نامناسب و اشتباهات رایج در اجابت مزاج می تواند موجب ایجاد این اختلالات شود. بنابراین اصلاح این موارد می تواند در بهبودی وضع بیمار بسیار کمک کننده باشد.

دفع قبل از خوردن صبحانه و همچنین دفع قبل از خواب می تواند در جلوگیری از اختلالات دفعی موثر باشد.

پیاده روی و ورزش نیز در درمان اختلالات دفعی تاثیرگذار بوده و همچنین از اختلالات کف لگنی از جلوگیری کرده و یا در صورت ابتلا پیشرفت روند بیماری را کند خواهد کرد.

در صورتی که بیماری قدری پیشرفت کرده باشد باید با استفاده از لاپاراسکوپی افتادگی رحم را درمان کرد.

جراحی رکتوسل نیز از دیگر راه های درمان برای اختلالات دفعی و کف لگنی است.

نکته آخر و مهم درباره این بیماری مراجعه به پزشک با تجربه است، تا در صورت پیشرفت بیماری بتواند تشخیص درست و به هنگام را داده و درمان مناسبی را ارائه دهد.