از علت تا درمان بیماری شقاق

گاهی یک عارضه کوچک باعث ایجاد بیماری ای می شود که فکرش را هم نمی کنید.اکثر این عارضه ها به دلیل کوچک بودن، نادیده گرفته می شوند و افراد در پی درمان آن بر نمی آیند. همین امر موجب کهنه شدن عارضه و تبدیل شدن آن به بیماری می شود و برای بهبودی احتیاج به درمان طولانی مدت دارد. از جمله این بیماری های کوچک شقاق است. شاید این نام را کمتر شنیده شنیده باشید، شقاق نوعی زخم در مقعد است. شقاق یا فیشر مقعد، از شایع ترین بیماری های مقعد است. این بیماری در اثر شکاف پوست ناحیه مقعد ایجاد می شود که عوامل زیادی در بروز آن دخیل هستند: از جمله یبوست، ضربه و یا فشار زیاد.

در ادامه با توجه به توضیحات طاهره هاشم جراح عمومی به دلایل ایجاد این بیماری و درمان آن می پردازیم:

علت بیماری شقاق

بیماری شقاق و یا همان فیشر مقعد می تواند بر اثر یک از عوامل زیر به وجود آید و یا عوارض نوعی بیماری تلقی شود. از جمله بیماری هایی که منجر به شقاق می شود عبارت اند از :

• تحرک کم
  • سرطان روده
  • بیماری های مقاربتی
  • کرون روده
  • خارش در ناحیه مقعد و خاراندن مداوم آن
  • تمیز کردن بیش از حد مقعد
  • تنگی مقعد
  • رابطه جنسی آنال
  • اسهال بیش از حد

انواع شقاق

شقاق را می توان با توجه به زمانی که فرد به آن مبتلا است، به دو گروه تقسیم کرد:

شقاق کمتر از دو هفته،  یا شقاق حاد

شقاق بیش از دو هفته، یا شقاق مزمن

جهت دریافت مشاوره از دکتر طاهره هاشم متخصص جراح عمومی درهمدان می توانید با شماره  (081) 32513540 – 32517545  تماس حاصل نمایید. اینستاگرام

نشانه های بیماری شقاق

• خون در مدفوع
  • درد هنگام مدفوع
  • خونریزی مقعد
  • زائده پوستی در مقعد
اختلال دفع در بانوان

چطور از پیشرفت بیماری شقاق جلوگیری کنیم؟

اگر نگران پیشرفت این بیماری هستید، می توانید با رعایت نکات زیر از یا از پیشرفت این بیماری جلوگیری کنید:

• سعی کنید خوراکی ها دارای فیبر را در رژیم غذاییتان بگنجانید. از جمله کاهو، آلو ، گلابی و انجیر.
  • شستن ناحیه مقعد با آب گرم
  • اجتناب از نشستن طولانی مدت برای اجابت مزاج
  • استفاده از پماد بی حسی قبل از اجابت مزاج
  • نشستن در آب گرم

درمان بیماری شقاق

از درمان های موثر این بیماری درمان با لیزر است. در این روش با استفاده از لیزر زخم و زائده پوستی برداشته شده و جراحی اسفنکتروتومی انجام می شود. این روش نسبت به جراحی شقاق، از این جهت که فرد دچار بی اختیاری مدفوع نخواهد شد ارجحیت دارد. همچنین اگر فرد دارای بیماری های عفونی دیگر باشد با انجام لیزر شقاق، عفونت ها نیز بهبود می یابد.

باور های غلط درباره درمان شقاق

از جمله باورهای غلط درباره بیماری شقاق، امکان برگشت بیماری پس از درمان آن است. باید توجه داشته باشید اگر این جراحی توسط بهترین جراح صورت گیرد، امکان برگشت آن به صفر می رسد. نکته دوم تصور غلط درباره ابتلا به بی اختیاری در دفع گاز معده و یا مدفوع است، که همانطور که درباره مورد پیش گفته شد اگر این جراحی به دست جراح توانمند سپرده شود هیچ کدام از این عوارض ایجاد نخواهدشد.