سرطان سینه در بارداری (توده پستان در بارداری) 

ابتلا به سرطان سینه خود نوعی تروما یا آسیب است، حال فرض کنید این سرطان در دوران بارداری ایجاد شود! نگرانی زنانی که در دوران بارداری دچار این سرطان می شوند از زنانی که در حالت عادی مبتلا  هستند بیشتر خواهد بود، چراکه چگونگی شیر دهی و یا آسب عوارض سرطان برای جنین از  دل مشغولی های آنان خواهد شد.

سرطان سینه در بارداری

البته گاها تصورات و باور های اشتباه در این زمینه می تواند موجب استرس های مضاعف نیز شود. بنابراین پرداختن به این موضوع در عصری از سونامی سرطان خالی از لطف نبوده و شاید زندگی افرادی که به تازگی دچار این عارضه شده اند را با تغییرات چشمگیری مواجه کند.

از این رو در این مقاله با توجه به توضیحات جراح عمومی طاهره هاشم ابتلا به این سرطان در دوران  بارداری را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

سرطان سینه در بارداری

همانطور که بارها و بارها در مقالات مختلف نوشته شده است، سرطان سینه نوعی تکثیر سلول های سرطانی در بافت سینه است. این سطان می تواند در بخش های مختلفی از سینه ایجاد شود.گاها شاهد ابتلا به سرطان سینه در دختران جوان و یا مادرانی هستیم که یا باردار بوده اند و یا به تازگی فرزند خود را به دنیا آورده اند. معاینه در بانوانی که در دوران بارداری و یا شیردهی به سرطان سینه مبتلا می شوند به علت سفت تر شدن سینه ها مشکل خواهد بود و این در حالی است که تغییرات ترشحات هورمونی در دوران بارداری می تواند روند پیشرفت این بیماری را تسریع کند. لذا برای جلوگیری از ایجاد آن می بایست در دوران بارداری آزمایشات لازم ر ا انجام دهید و هرگونه علائم مشکوک را با دقت وارسی کنید.

درمان سرطان سینه در دوران بارداری

در درمان سرطلان سینه می توان از چهار روش بهره مند شد:

جراحی ( شامل : پستان برداری ساده، پستان برداری رادیکال، توده برداری، پستان برداری کامل )

باید توجه داشته باشید در مواقعی حتی با جراحی سرطان سینه پزشک استفاده از پرتو درمانی و یا شیمی درمانی را برای حذف برخی سلول های سرطانی تجویز خواهد کرد، بنابرای با برداشت سینه و با انواع مختلف نمی توان از بهبودی صد در صد بهره برد.

 

 جهت دریافت مشاوره از دکتر طاهره هاشم متخصص جراح عمومی درهمدان می توانید با شماره  08132518001  – 08132518002   تماس حاصل نمایید. اینستاگرام

 پرتو درمانی سرطان سینه در بارداری

این نکته لازم به ذکر است که در صورت ابتلا به سرطان سینه حین بارداری نمی توان ازر این درمان برای مراحل ابتدایی سرطان استفاده کرد. چرا که امکان آسیب به جنین وجود خواهد داشت. ضمنا اگر بانوانی که مبتلا به سرطان سینه بوده  و در لاین 3 و 4 این سرطان هستند در صورت قرارداشتن در سه ماهه نخست بارداری برای آن ها پرتودرمانی تجویز نخواهد شد.

شیمی درمانی سرطان سینه 

در مورد این روش درمان در سرطان سینه هنگام بارداری نیز باید توجه داشته باشید که نمی توانید از شیمی درمانی در سه ماهه نخست بارداری بهره مند شوید. اما استفاده از آن پس از سپری شدن این زمان بلامانع است. نکته حائز اهمیت استفاده از این روش برای بانوان باردار احتمال تولد زودرس و یا تولد نوزاد نارس است.

هورمون درمانی سرطان سینه در حاملگی

شاید لازم باشد قبل از پرداختن به این موضوع که امکان استفاده از این روش در زمان بارداری وجو دارد یا خیر، به توضیح مکانیزم روش پرتو درمانی بپردازیم.

در این نوع از درمان هورمون حذف شده و یا از عملکرد آن ها جلوگیری می شود.

این روش به منظور حذف فعالیت هورمون هایی است که روند سرطان را تسریع می کنند.

نکته قابل ملاحظه عدم اطمینان از تاثیر این درمان برای مادران باردار مبتلا به سرطان است.

مادران باردار باید توجه داشته باشند که استفاده از روش های درمانی که بیان شد امکان شیردهی را برای نوزادان متوقف می کند، به عبارت دیگر در صورت تشخیص درمان برای سرطان باید از شیردهی به نوزاد خودداری شود.

می توانید برای آگاهی از علائم سرطان سینه به مقالات مرتبط رجوع کنید.

دکتر طاهره هاشم

2 thoughts on “سرطان سینه در بارداری (توده پستان در بارداری) 

  1. مدینه - دسامبر 13, 2020 در 11:02 ق.ظ

    سلام من ۲۵ سال دارم سنو انجام دادم بهم گفتن توده هایپواکو تو سینه چپم هست آیا امکان خطر داره یا امکان داره بد خیم باشه

    پاسخ
    • دکتر طاهره هاشم - دسامبر 15, 2020 در 10:38 ق.ظ

      اندازه توده اگر کمتر از ۲۰ میلیمتر است فعلا اقدام جراحی نیاز نداره
      ولی پرهیز از غذاهای شور وسرخ کردنی ونگهدارنده ها بکن
      شش ماه دیگر به جراح پستان در شهر خودت مراجعه کن

      پاسخ

پاسخ

بیست − دوازده =

از سایت و پیج خانوم دکتر هاشم آموزه های پزشکی و سلامتی را دریابید
تماس با پزشک