سرطان پستان و روش های تشخیص سرطان پستان

سرطان پستان یکی از شایع‌ترین نوع سرطان‌ها در میان زنان است که نه تنها بر سلامت جسمی بلکه بر سلامت روانی و کیفیت زندگی آنها تأثیر بسزایی دارد. اهمیت سلامت سینه ها در بانوان بسیار فراتر از جلوگیری از این بیماری خاص است؛ زیرا سلامت پستان نمادی از سلامت کلی بدن آنان به شمار می‌رود. توجه به معاینات دوره‌ای، آگاهی از علائم اولیه، و پیشگیری از طریق سبک زندگی سالم از جمله اقداماتی است که می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان کمک کند.
بانوان باید در نظر داشته باشند که به سلامت پستان خود اهمیت بیشتری بدهند، زیرا تشخیص زودهنگام و درمان به موقع می‌تواند بهبود چشمگیری در نتایج درمانی داشته باشد. همچنین، ارتقاء آگاهی در مورد عوامل خطرزای سرطان پستان، مانند عوامل ژنتیکی، تغذیه نامناسب و عدم فعالیت بدنی، می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری این بیماری ایفا کند.

سرطان سینه  یا پستان چیست؟

در واقع سرطان را رشد غیر طبیعی سلول ها می دانند، اما آنچه سرطان های خوش خیم و بد خیم را از یکدیگر متمایز می کند، توقف این رشد است. به عبارت دیگر در سرطان های خوش خیم رشد سلولی در مرحله ای متوقف شده، اما در سرطان های بد خیم این رشد به صورت مهار نشدنی ادامه می یابد که نتیجه آن درگیری اندام های بدن خواهد بود.

در سرطان پستان شایع ترین نوع سرطان ناشی از تکثیر سلولی مجاری شیردهی است.

علائم سرطان سینه - دکتر طاهره هاشم
علائم سرطان سینه

علائم و نشانه های سرطان پستان

از مهم ترین علائم سرطان سینه می توان ترشح و خروج خونابه از نوک پستان و همچنین تجربه درد در ناحیه سینه را نام برد. از از دیگر علائم شایع در سرطان سینه موارد زیر قابل ذکر است:

  • تغییر اندازه سینه
  • تغییر شکل سینه
  • تغییر بافت سینه
  • فرو رفتگی و یا برجستگی در نوک سینه
  • ایجاد جوش در اطراف نوک سینه
  • مشاهده زخم و تورم در سینه

تمامی این نشانه ها می تواند برای بانوان ایجاد شود، اما لزومی به مشاهده همه آن ها نیست. چه بسا که برخی از بانوان عارضه هایی را مشاهده می کنند که دیگر مبتلایان نداشته اند.

گفتنی است که برخی بانوان در شرایطی به سرطان سینه مبتلا هستند که هیچ گونه نشانه توده ای را تجربه نمی کنند. بنابراین معاینات منظم و مرتب به آن ها کمک می کند تا در صورت ابتلا بتوانند به موقع مورد درمان قرار گیرند.

علل ایجاد سرطان پستان چیست؟ 


آناتومی پستان زنان از چربی، بافت همبند و هزاران غدد ریز زیر پوستی به نام لوبول تشکیل شده است.
سرطان پستان زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های پستان به طور غیرقابل کنترل شروع به تکثیر می‌کنند. قابل ذکر است که این سلول‌های سرطانی برخلاف سلول‌های عادی، در چرخه زندگی خود نمی‌میرند. رشد بی‌رویه این سلول‌ها منجر به تشکیل تومور در اندام های مد نظر می‌شود. تومور با استفاده از مواد مغذی و انرژی بدن، سلول‌های اطراف خود را ضعیف می‌کند و به این ترتیب به بافت‌های سالم آسیب می‌زند. لازم به ذکر است که سرطان سینه به دلایل مختلفی می‌تواند ایجاد شود که برخی از آنها عبارتند از:

  • عوامل ژنتیکی: داشتن سابقه خانوادگی مبتلا به سرطان پستان می‌تواند ریسک ابتلا را افزایش دهد.
  • سن: بیشتر موارد سرطان پستان در خارج از کشور ایران بالای 50 سال دیده میشود، اما متاسفانه در ایران سنین جوان تر بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند. رنج سنی مبتلایان سرطان سینه حدود 35 تا 45 سال می باشد
  • هورمون‌ها: مصرف طولانی‌مدت هورمون‌های استروژن و پروژسترون، مثل استفاده از قرص‌های ضدبارداری یا درمان‌های جایگزینی هورمون بعد از یائسگی، می‌تواند ریسک ابتلا را افزایش دهد.
  • چاقی و اضافه وزن: به ویژه بعد از یائسگی، می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان پستان را برای خانم های عزیزبیشتر کند.
  • عدم فعالیت بدنی: ورزش نکردن بانوان می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد.
  • مصرف الکل: مصرف الکل نیز با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان مرتبط است.
  • تغذیه نامناسب: رژیم غذایی پرچرب و مصرف کم میوه و سبزیجات می‌تواند به افزایش خطر سرطان پستان منجر شود.

با توجه به این عوامل، اهمیت پیشگیری و معاینات منظم بیشتر مشخص می‌شود. تغییرات در سبک زندگی و آگاهی از تاریخچه خانوادگی می‌تواند به کاهش ریسک ابتلا کمک کند.

تشخیص سرطان پستان در منزل

سرطان سینه یکی از شایع ترین سرطان ها در بین بانوان است. این سرطان به لحاظ درمانی بسیاری از بانوان را با چالش های مختلفی مواجه خواهد کرد. تشخیص دیرهنگام این سرطان موجب می شود علائم آن شدت گرفته و مسیر درمانی برای برخی با مشکلات عدیده ای همراه باشد.

بنابراین توجه به معاینات سالیانه در بانوان و انجام معاینات لازم در بانوانی که دارای سابقه خانوداگی ابتلا به این سرطان هستند بسیار ضروری است. اما گروهی از بانوان که دارای سابقه خانوادگی نیستند و به علت سن کم نمی خواهند در معرض آسیب های آزمایشی تشخیص سرطان سینه قرار گیرند، خواستار فراگیری انجام معاینات لازم در منزل هستند.

در این نوشتار بر آن شدیم تا ضمن توضیحی مختصر در باب این سرطان فراگیر، در مورد نحوه انجام تشخیص سرطان سینه در منزل مطالبی را در اختیارتان قرار دهیم؛

سرطان سینه در بارداری ممکن است؟


بله، سرطان سینه در دوران بارداری ممکن است، اگرچه نسبتاً نادر است. در برخی موارد مادران بارداری را مشاهده می کنیم که در 9 ماهه بارداری سرطان پستان برای آنان تشخیص داده می شود. این نوع سرطان چالش‌های خاصی را به دلیل وجود جنین و تغییرات هورمونی ایجاد می‌کند، اما همچنان قابل درمان است.

دلایل ابتلا به سرطان سینه در بارداری

دلایل ابتلا به سرطان پستان در دوران بارداری مشابه دلایل ابتلا به سرطان سینه در زنان غیرباردار است، اما تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی در بارداری می‌توانند نقش مهمی در بروز این عارضه ایفا کنند. برخی از دلایل و عوامل خطر احتمالی شامل موارد زیر هستند:

  • تغییرات هورمونی:

بارداری باعث افزایش سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون می‌شود. این افزایش هورمون‌ها می‌تواند باعث رشد سریع‌تر سلول‌های سرطانی در پستان شود.

  • سن بالا در بارداری:

بارداری در سنین بالاتر (مثلاً بالای ۳۰ سال) خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد. با افزایش سن، خطر ابتلا به سرطان سینه نیز افزایش می‌یابد.

  • تأخیر در تشخیص:

در دوران بارداری، پستان‌ها به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش حجم، دچار تغییرات می‌شوند. این تغییرات می‌توانند تشخیص زودهنگام توده‌های سرطانی را دشوارتر کنند و به تأخیر در تشخیص منجر شوند.

  • سبک زندگی و عوامل محیطی:

عوامل مختلفی مانند تغذیه ناسالم، عدم فعالیت بدنی کافی، مصرف الکل و استعمال دخانیات می‌توانند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهند.

اگرچه بارداری می‌تواند عوامل خطر را تغییر دهد یا تقویت کند، اما داشتن یکی یا چند مورد از این عوامل به معنای حتمی بودن ابتلا به سرطان سینه نیست. مهم است که زنان باردار مراقبت‌های منظم پره‌ناتال داشته باشند و در صورت مشاهده هر گونه تغییر یا نگرانی در پستان‌ها به پزشک مراجعه کنند. تشخیص زودهنگام و درمان مناسب می‌تواند به بهبود نتایج کمک کند.

راه های پیشگیری و درمان سرطان پستان

افرادی که دارای سابقه خانودگی هستند می بایست بیش از دیگر افراد مراقب ابتلا به این سرطان باشند. انجام برخی آزمایشات و معاینه ها برای آن ها بیش از سایرین واجب الاجرا است.

برای پیشگیری از سرطان پستان باید ابتدا با تغییر سبک زندگی شیوه جدیدی از زندگی را آغار کرد. در این خصوص بانوان می بایست مراقب تغذیه و مواد غذایی مصرفی خود باشند و سبد غذایی شان را مملو از مواد غذایی کنند که شانس ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد.

مضاف بر این انجام معاینات فردی می تواند موجب تشخیص زود هنگام این بیماری شود. بنابراین بانوان باید نحوه انجام این معاینات را از پزشک خود جویا شوند.

اما اگر فردی احتمال ابتلا به این سرطان را داشته باشد، می تواند با غربالگری های ماهیانه، رشد و پیشرفت این سرطان را کنترل کند و در نهایت با روش های درمانی دیگر آن را درمان کند.

 جهت دریافت مشاوره از دکتر طاهره هاشم متخصص جراح عمومی درهمدان در مورد سرطان پستان و روش های غربالگری آن، می توانید با شماره  08132518001  – 08132518002 تماس حاصل نمایید. اینستاگرام

روش های غربالگری سرطان سینه

اگر بانوان طی خود آزمایی ها و یا معاینات پزشکی مشکوک به ابتلا به سرطان سینه باشند لزوم انجام غربالگری ها محرز خواهد شد. در واقع غربالگری سرطان سینه متشکل از آزمایشاتی است که احتمال وجود سرطان را تشخیص می دهد.

در صورتی که پاسخ آزمایشات غربالگری سرطان سینه نرمال نباشد فرد باید برای دیگر آزمایش های تشخیصی آماده شود.

برای غربالگری سرطان سینه از سه روش زیر استفاده می شود:

  • معاینه های بالینی
  • ماموگرافی
  • استفاده از MRI

در معاینه بالینی متخصص و یا خود فرد اقدام به معاینه سینه خواهد کرد. اگر در این معاینه توده ای در سینه تشخیص داده شود بیمار برای مرحله ماموگرافی آماده خواهد شد.

ماموگرافی

ماموگرافی از غربالگری های بسیار متداول سینه است، در این روش با کمک اشعه ایکس، تصویری از بافت سینه قابل مشاهده خواهد بود که می تواند تمامی توده های سینه را نشان دهد.

این روش برای مادران باردار و شیرده تنها در صورتی انجام خواهد شد که علائم سرطان سینه را داشته باشند، در غیر این صورت از انجام این آزمایش صرف نظر خواهد شد.

استفاده از MRI

این روش بدون استفاده از اشعه ایکس انجام می شود. در این روش امواج مغناطیسی و رادیو هستند که تصویری واضح از سینه را به نمایش می گذارند.

روش های درمانی سرطان سینه

برای درمان سرطان سینه می توان از روش های بسیاری بهره برد. روش هایی که تا کنون برای درمان این سرطان شناخته شده اند عبارت اند از:

  • لامپکتومی
  • ماستکتومی
  • پرتو درمانی
  • شیمی درمانی
  • هورمون درمانی
  • دارو درمانی

درباره درمان های سرطان پستان این نکته حائز اهمیت است که درمان هایی غیر از شیمی درمانی و پرتو درمانی به علت تمرکز بر سلول های سرطانی عوارض کمتری را به دنبال دارد.

اهمیت ورزش در جلوگیری از سرطان سینه

شاید تنها تاثیر ورزش را در پیشگیری از بیماری های قلبی بدانید. اما نه، ورزش منظم می تواند شما را از ابتلا یه سرطان ها مصون دارد. حتی برای افرادی که به تازگی تشخیص سرطان را دریافت کرده اند ورزش کردن می تواند در حین درمان و حتی پس از آن حال بهتری را برایشان ایجاد کند.

گزارشات حاکی از آن است که انجام فعالیت های ورزشی در افرادی که به سرطان مبتلا شده اند، آن ها از را ابتلا به افسردگی و اضطراب نجات داده است. تمرینات ورزشی به آن ها روحیه ای بخشیده تا بتوانند به راحتی با سرطان مواجه و مبارزه کنند.

ورزش کردن و جلوگیری از ابتلا به سرطان

همانطور که می دانید سرطان روده بزرگ و سرطان پستان از شایع ترین سرطان ها در بین افراد شناخته می شود. آمار نشان داده که تاثیر ورزش در پیشگیری از این دو سرطان بسیار قابل توجه اشت.

تاثیر ورزش بر این دو سرطان نشان می دهد، انجام تمرینات ورزشی می تواند خطر ابتلا به سرطان روده را 40 تا 50 درصد و خطر ابتلا به سرطان پستان را 30 تا 40 درصد کاهش دهد.

افراد می توانند با انجام ورزش منظم به مدت 30 دقیقه در 5 روز هفته خود را از ابتلا به سرطان ها حفاظت کنند.

توصیه پایانی

سرطان پستان از شایع ترین سرطان ها در بانوان و دومین عامل مرگ در میان آن ها است. با توجه به آمار به دست آمد از هر 8 زن یک نفر به این سرطان مبتلا می شود. اما خوشبختانه آمار کشورمان حاکی از آن است که نسبت ابتلا در ایران 15 به 1 می باشد، با این تفاوت که اکثر این افراد در سنین جوانی هستند. بنابراین با چنین آماری لزوم آگاهی بانوان از علائم سرطان افزایش می یابد. بنابراین حتی اگر سابقه ابتلای خانوادگی به سرطان پستان را ندارید، انجام آزمایشات تشخیصی را جدی بگیرد. هدف دکتر طاهره هاشم، بهترین جراح سرطان سینه در همدان تشخیص و درمان انواع سرطان های بدخیم و خوش خیم پستان جهت بهبودی بیماران عزیز می باشد.

دکتر طاهره هاشم

پاسخ

یازده + نه =

از سایت و پیج خانوم دکتر هاشم آموزه های پزشکی و سلامتی را دریابید
تماس با پزشک