مراقبت های بعد از جراحی کیسه صفرا

ما در این نوشتار قصد داریم تا تنها در مورد مراقبت های بعد از جراحی کیسه صفرا صحبت کنیم پس برای آگاهی بیشتر حتما تا انتهای این نوشتار همراه ما باشید. طول دوره نقاهت در گذشته به دلیل انجام جراحی کیسه صفرا به صورت تهاجمی تر و ایجاد برش های بزرگ تر طولانی تر بود. ولی امروزه  با استفاده از روش لاپاراسکوپی که برش های یک سانتی در چند نقطه از بدن ایجاد می شود، دوره نقاهت بعد از عمل کوتاه تر می شود.

مراقبت های بعد از جراحی کیسه صفرا

نکات مهم مراقبتی بعد از جراحی کیسه صفرا

در خصوص این موضوع باید اشاره کنیم که بازگشت به حالت عادی ممکن است چند هفته طول بکشد ولی در حالت کلی این موضوع بستگی به نوع جراحی و از همه مهم سن شما دارد.

از جمله مهم ترین نکات مراقبتی بعد از جراحی کیسه صفرا که باید حتما رعایت شوند عبارتند از:

✳️ مراقبت از زخم

در جراحی کیسه صفرا به روش لاپاراسکوپی برش های یک سانتی در نقاط مختلف بدن ایجاد می شود که بایستی حتما محل زخم تمیز نگه داشته شود و در صورت مشاهده هر گونه مشکلی مثل خونریزی هر چه سریع تر به پزشک خود اطلاع دهید.

در  خصوص بخیه ها نیز باید گفت که با گذشت یک هفته پس از عمل توسط پزشک متخصص کشیده می شود.

نکته: مشاهده کمی کبودی در محل زخم کاملا عادی بوده و به هیچ عنوان نگران کننده نیست همچنین بعد از برداشتن بانداژ حمام کردن هیچ مشکلی نخواهد داشت.  

✳️ تغذیه

یکی از متداول ترین سوالات افراد در واقع داشتن تغذیه بعد از جراحی است پس در این دوران دقت داشته باشید که غذاهایی را مصرف کنید که قند خون بدن تنظیم شود.  

نکته: در این مدت به هیچ عنوان غذای زیاد مصرف نکنید و حتما وعده های غذایی شما باید طبق تحمل گوارشی و نوع بیماری که داشته اید توسط پزشک تنظیم شود.  

به عنوان مثال افرادی که مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر هستند بایستی از خوردن غذاهای نفاخ مثل کلم، سیر خام، پیاز خام پرهیز نمایند.

بهتر است غذای که مصرف می کنید حتما نرم باشد در واقع سوپ یا کته نرم گزینه مناسبی محسوب می شود.

✳️ کاهش درد

داشتن درد بعد هر عمل جراحی یک امر طبیعی بوده و جای هیچ نوع نگرانی در مورد آن نیست، ولی اگر این درد بیش از اندازه باشد باید حتما به پزشک خود اطلاع دهید. اگر جراحی انجام شده به روش لاپاراسکوپی باشدف مقداری گاز دی اکسید کربن در اطراف روده ها قرار گرفته که به تدریج جذب شده و درد ناحیه شکم را کاهش می دهد.

لذا دقت داشته باشید که با راه رفتم و مالش شکم می توانید به کاهش این درد کمک کنید همچنین در صورتی که دچار اضافه وزن یا حتی بیماری دیابت هستید دوران نقاهت شما به نسبت طولانی تر می شود پس لازم است تا از شکم بند استفاده نمایید.

✳️ تمرینات فیزیکی

افراد جوان در صورتی که جراحی به روش لاپاراسکوپی را انجام داده باشند بعد از گذشت یک هفته می توانند به محل کار خود بازگردند.

ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت می باشد که افراد مسن و دارای بیماری به هیچ عنوان فعالیت سنگین بدنی یا حرکات سخت نداشته باشند.

بیشتر بخوانید: تغذیه بعد از جراحی کیسه صفرا

سوالات متداول

چه مدت بعد از جراحی کیسه صفرا می توان به سرکار رفت؟

این موضوع بسته به شرایط هر فرد می تواند کاملا متفاوت باشد به عنوان مثال افراد جوان بعد از گذشت 1 هفته می توانند به سرکار خود برگردند.

چه مدت بعد از جراحی کیسه صفرا امکان ورزش کردن دارم؟

دقت داشته باشید که بعد از عمل خود به هیچ عنوان فعالیت سنگین بدنی نداشته باشید چرا که به ناحیه شکم فشار زیادی وارد می شود؛ پس بهترین گزینه با توجه به شرایط پیاده روی کردن است.

چه مدت بعد از جراحی کیسه صفرا می توان رانندگی کرد؟

چون بعد از عمل پزشک داروهای مسکن خیلی قوی برای شما تجویز کرده است لازم است تا به هیچ عنوان تا مدتی رانندگی نکنید، ولی اگر احساس کردید تحت تاثیر داروهای مسکن نیستید و احساس سستی یا گیجی ندارید رانندگی کردن هیچ مشکلی ندارد.

کلام آخر

در انتهای این مقاله باید اشاره کنیم که مراقبت های بعد از جراحی کیسه صفرا در بهبودی هر چه سریع تر فرد نقش بسزایی دارد، از همه مهم تر با انجام تمامی این نکات مراقبتی احتمال ایجاد درد، عفونت، خونریزی بعد از عمل هم به شدت کاهش می یابد پس تمامی موارد ذکر شده در این مقاله را جدی بگیرید تا با مشکلی بعد از عمل خود مواجه نشوید.  

دکتر طاهره هاشم

پاسخ

هفده + 8 =

از سایت و پیج خانوم دکتر هاشم آموزه های پزشکی و سلامتی را دریابید
تماس با پزشک