نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان

ممکن است این جمله را مکررا شنیده باشید، اما تذکر مجدد آن خالی از لطف نیست. حال اگر پای بیماری چون سرطان سینه بدخیم به میان باشد، بهتر است در این مورد با رویکردی جدی به قضیه نگاه کرد و تا می توانید در جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری تلاش کنید تا مانند دیگر افراد در دام آن نیافتید. با توجه به آمار روز افزون مبتلایان به سرطان بر آن شده ایم تا درباره نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم پس حتما تا انتهای این نوشته همراه ما باشید. برخی از مواد غذایی که ما می خوریم می توانند باعث بروز سرطان و برخی دیگر هم مهار کننده آن باشند، پس برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری سخت بهتر است با انواع مواد غذایی آشنا شوید. مواد غذایی ما با تاثیر بر وضعیت سیستم ایمنی سبب تاثیر بر بروز یا جلوگیری از این بیماری می شود.

نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان

نقش رژیم غذایی در کنترل سرطان 

زمانی که یک عامل سرطان زا وارد بدن انسان می شود، تمامی سلول های بدن هر کدام به طریقی اقدام به انجام وظیفه و حفاظت بدن در برابر آن عامل خارجی می کنند، اما در این میان اگر یکی از این سلول ها وظیفه ی خود را به خوبی انجام ندهد، سلول مخرب شروع به رشد و تکثیر می کند و سرطان شکل می گیرد.

بعضی از غذا هایی که ما می خوریم می تواند به کم شدن تعداد این سلول ها کمک کند و جلوی پیشرفت سرطان را بگیرد، در همین راستا مواد غذایی دیگری هم هستند که باعث رشد سرطان در بدن می شوند.

تغذیه مناسب برای کنترل سرطان

صرف روزانه 400 گرم میوه و سبزی به کاهش 20 درصدی کم شدن سرطان کمک می کند، پس این مواد غذایی ارزشمند را دست کم نگیرید و حتما در برنامه غذایی خود بگنجانید.

  • 1500 میلی گرم کلیسم در طول روز
  • ویتامین های سی و ایی با خاصیت آنتی اکسیدانی که دارند در رادیکال های آزاد و کاهش آسیب به DNA اثر می گذارد.
  • حدالامکان مواد غذایی حاوی نشاسته را کم کنید.
  • شکر و مواد قندی را کنار بگذارید.
  • مصرف گوشت قرمز را به حداقل برسانید.
  • از غذا های سرخ کردنی، دودی و کبابی و نمکی دوری کنید.

فعالیت های مناسب برای پیشگیری از سرطان

  • به طور منظم ورزش کنید. 1 ساعت پیاده روی در طول روز و میانگین سه روز در هفته طوری فعالیت کنید، تا باعث شود ضربان قلب تان افزایش یابد.
  • غذا های طبیعی و گیاهی مصرف کنید.
  • غذاهای فسادپذیر را داخل یخچال نگهداری کنید.
  • در روش طبخ و پخت مواد غذایی دقت کنید و حتی در این باره می توانید از متخصصین تغذیه کمک بگیرید.
  • مصرف نوشیدنی هایی مثل چای سبز و چای سیاه ولرم هم در تقویت سلامتی افراد مفید هستند.
همیشه پیشگیری نسبت به درمان از اهمیت بالاتری برخوردار است و از همه مهم تر در کاهش هزینه های درمان نیز بسیار موثر می باشد علاوه بر رعایت تغذیه مناسب از طریق روش های دیگری نیز می توان از ابتلا به سرطان پیشگیری کرد:
  • فعالیت های فیزیکی
  • وزن

امروزه پیاده روی در میان مردم بسیار کمتر شده است چرا که معمولا افراد از ماشین یا دوچرخه برای رفت امد خود استفاده می کنند.

طبق تحقیقات انجام شده نداشتن تحرک می تواند ابتلا به سرطان را در افراد افزایش دهد پس با انجام فعالیت های بدنی می توانید سطح هورمون ها را در بدن افزایش و از همه مهم تر از اضافه وزن جلوگیری کنید.

افزایش وزن امروزه در سرتاسر دنیا بسیار دیده می شود علاوه بر آن داشتن اضافه وزن خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون بالا و سکته را افزایش می دهد.

همچنین داشتن چاقی و افزایش چربی ها در بدن احتمال ابتلا به سرطان مری، پستان، رحم، کیله کبد را افزایش می دهد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان با مصرف آنتی اکسیدان ها

غذاهای گیاهی منبع غنی از اکسیدان می باشد که در تقویت مواد سیستم ایمنی بدن نقش بسیار بالایی دارد و از همه مهم تر باعث شده تا از بدن در برابر سلول های سرطانی محافظت شود. این مواد عبارتند از:

  • به منظور جلوگیری از ابتلا به سرطان ریه و معده از میوه و سبزیجات استفاده کنید.
  • میوه هایی نظیر پرتقال، توت فرنگی، فلفل سز چون حاوی ویتامینC هستند می تواند از بدن در برابر سرطان مری محافظت کند.
  • غذاهایی مثل کوجه فرنگی و هندوانه حاوی لیکوپن هستند که از ابتلا به سرطان پروستات جلوگیری می کند.
  • کلم بروکلی، اسفناج، لوبیا از بدن در برابر سرطان معده و مری محافظت می کند.
  • سبزیجاتی مثل هویج، بروکسل چون حاوی کاروتنوئید ها هستند ابتلا به سرطان ریه، دهان و حنجره را به شدت کاهش می دهد.

قطع مواد سرطان زا

از جمله موارد ایجاد سرطان مصرف مواد سرطان زا محسوب می شوند که در زمان پخت غذا یا نگه داری آن ممکن است ایجاد شود. از جمله مواد غذایی که حاوی مواد سرطان زا هستند شامل گوشت خشک و فرآوری شده می باشد. پس بهتر است تا به منظور کاهش قرارگیری در معرض موارد سرطان زا حتما موارد زیر را رعایت کنید:

سعی کنید تا حتما پخت و پز غذا را با حرارت کم انجام دهید علاوه بر آن به جای سرخ کردن غذاها سعی کنید آن ها را آبپز و بخار پز کنید.

سعی کنید از سرخ کردن گوشت در روغن اجتناب کنید چرا که منجر به ایجاد مواد سرطان زا می شود. بعضی از افرادی که از گریل استفاده می کنند سعی کنند تا گوشت بیش از اندازه نپزد و از همه مهم تر پخت آن در دمای مناسبی انجام شود.

کلام آخر

با رعایت تمامی موارد فوق الذکر می توانید و پیروی از توصیه های پزشک متخصص، این بیماری را از سر خود و عزیزانتان دور کنید و حتی در صورت ابتلا باز هم باید رژیم غذایی مناسبی را در پیش بگیرید تا بتوانید با تقویت سیستم ایمنی بدن تان با این بیماری مبارزه کنید. مراقب سلامتی تان باشید زیرا چونان در گرانبهای ارزشمند و جبران ناپذیر است.

دکتر طاهره هاشم

1 thoughts on “نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان

  1. درمان - نوامبر 15, 2023 در 1:03 ق.ظ

    عالی و مفید بود. ممنون از مطالب خوبتون

    پاسخ

پاسخ

سه × چهار =

از سایت و پیج خانوم دکتر هاشم آموزه های پزشکی و سلامتی را دریابید
تماس با پزشک