یوگا برای کف لگن 🧘🏻

تمرینات یوگا که برای کف لگن انجام می‌شود بر تحرک عضلات داخلی و کف لگن تمرکز دارد. یوگا و فیزیوتراپی کف لگن در واقع می‌تواند به التیام دردی که به دلیل اختلالات کف لگن ایجاد شده کمک نماید و در بهبود و هماهنگی انقباضات این ناحیه بسیار موثر باشد.

یوگا برای کف لگن

اثر دومینو فشار کف لگن

تنش در هر قسمت از بدن شما در صورتی که به موقع تحت درمان قرار نگیرد می‌تواند اثر دومینو را ایجاد نماید. زمانی که عضله‌ی یک قسمت از بدن سفت شود، سایر ساختارهای اطراف خود را کشیده و تحت فشار قرار می دهد. بیمارانی که مبتلا به کشش و سفتی در عضلات کف لگن هستند این درد را در باسن، کمر، زانو، پایین پاها و حتی در قسمت‌های بالایی بدن مانند فک این فشار را احساس می‌نمایند.

اگر در قسمتی از بدن خود درد را احساس کنید ماهیچه‌های نزدیک آن را منقبض کرده تا میزان درد و ناراحتی را کاهش دهید و تا از تحریک بیشتر پیشگیری نمائید.

فردی که دچار مشکل در عملکرد عضلات کف لگن می‌باشد با بیش فعالی در عضلات کف لگن و یا عضلات مجاور لگن و ران سعی دارند از خود محافظت نمایند.

در صورتی که مدت زمان طولانی یک عضله را در حالت تنش و انقباض قرار دهید این عضله نمی‌تواند در هنگام یک انقباض به صورت مناسب شل شود، به عبارت دیگر این فشار باعث ضعیف تر شدن عضله می شود و باقی عضلات تلاش می کنند که عملکرد عضله‌ی ضعیف شده را انجام دهند اما این موضوع منجر به عدم تعادل در بدن شده و در نتیجه‌ چرخه‌ی درد نیز گسترش می یابد.

مزایای یوگا برای کف لگن

یوگا برای کف لگن شامل تمرینات تنفس آگاهانه، تمرینات کششی و همچنین تمرینات تقویتی می‌باشد.

برخی از شرایطی که با ترکیب یوگا و تمرینات فیزیوتراپی می‌توانید آنها را بهبود ببخشید عبارتند از:

  • نشت ادرار در هنگام سرفه و عطسه (بی اختیاری ادرار)
  • نیاز فوری برای رفتن به سرویس بهداشتی (فوریت ادرار)
  • نیاز به استفاده از سرویس بهداشتی به دفعات متعدد در شب (شب ادراری)
  • مشکل در کنترل باد معده
  • درد مزمن لگن و یا واژن
  • یبوست
  • مشکل در حرکات روده
  • مشکلات دفع ادرار
  • ناراحتی‌هایی که در قسمت پایین بدن مانند کمر، کشاله ران، شکم، باسن و یا پاها وجود دارد.
  • رابطه جنسی دردناک (برخی موارد پس از زایمان ایجاد می‌شود)
مثال‌هایی از تمرینات یوگا

مثال‌هایی از تمرینات یوگا

✳️ موقعیت کودک شاد اصلاح شده

✳️ موقعیت اصلاح شده‌ی الهه

✳️ موقعیت حذف باد

پیش از اینکه هرکدام از تمریناتی که پیشتر ذکر شد را انجام دهید باید حتما با یک پزشک متخصص مشورت نمایید.

زمانی که این ژست‌ها بدون فشار و با شدت کم انجام شود مفید هستند اما در صورتی که در فرم صحیح اجرا نشوند بیشتر از آنکه مفید باشند می‌توانند منجر به بروز مشکلاتی شود.

پس با توجه به این موضوع تنها یک پزشک متخصص می‌تواند تشخیص بدهد که کدام حالت برای بدن شما مناسب است تا از افزایش میزان درد لگن پیشگیری ‌نماید.

سوالات متداول

آیا تمرینات یوگا برای کف لگن می‌تواند در درمان بی‌اختیاری ادرار کمک کننده باشند؟

بله، انجام تمرینات یوگا برای کف لگن می‌توانند بی‌اختیاری ادرار را درمان نماید. بی‌اختیاری ادرار در برخی موارد می‌تواند به دلیل ضعیف شدن عضلات کف لگن ایجاد شود و انجام یوگا علاوه بر تقویت عضلات کف لگن منجر به نرم شدن آن شده و در نتیجه بیمار قادر به کنترل ادرار خواهد بود.

آیا انجام یوگا می‌تواند دردهای قاعدگی را درمان کند؟

بله، براساس نتایج یک مطالعه، تمرینات فیزیوتراپی از جمله یوگا می‌تواند به تقویت، کشش و شل شدن عضلات کف لگن کمک نماید و این موضوع اثر قابل توجهی در کاهش دردهای قاعدگی دارد.

آیا یوگا کف لگن می‌تواند اندومتریوز را درمان نماید؟

با اینکه در حال حاضر هیچ گونه درمان  قطعی جهت اندومتریوز وجود ندارد اما یوگا کف لگن می‌تواند به بیماران کمک نماید تا علائم بیماری خود را به خوبی مدیریت نمایند و میزان درد را کاهش دهند اما جهت درمان کامل اندومتریوز به درمان‌هایی بیش از یوگای کف لگن نیاز دارید.

آیا یوگا می‌تواند بیرون زدگی اندام‌های لگن در درمان نماید؟

بله- اما فقط زمانی که شما مراقب بیماری خود باشید. انجام برخی از تمرینات یوگا (مانند حالت مولاباندا) می‌‌تواند برای افتادگی اندام لگن مفید باشد اما انجام برخی از ورزش‌ها منجر به افزایش فشار داخل شکم شده و بیرون زدگی اندام‌های لگن را بیشتر نماید بنابراین انجام تمرینات باید زیر نظر متخصص باشد.

آیا یوگا کف لگن می‌تواند در بهبود رابطه جنسی موثر باشد؟

بله، یوگا علاوه بر تقویت عضلات کف لگن می‌تواند در کاهش درد و اختلالاتی که ممکن است در عملکرد جنسی وجود داشته باشد موثر باشد همچنین می‌تواند منجر به بهبود هوشیاری نسبت به بدن و کنترل عضلات شده در نتیجه به کاهش درد هنگام رابطه ی جنسی نیز کمک می‌نماید.

دکتر طاهره هاشم

پاسخ

2 × سه =

از سایت و پیج خانوم دکتر هاشم آموزه های پزشکی و سلامتی را دریابید
تماس با پزشک